Article de Guillaume Silhol : « Rilevanza e Ambivalenza Politica Della Precarietà Dei Docenti in Emilia-Romagna »

Guillaume Silhol

Article de Guillaume Silhol dans Meridiana, No. 109, CONTROPOLITICHE (2024), pages 167 à 188


Abstract
Sociological studies of precarious activists outline the tensions between the political relevance of precarity as a category and material instability for movements. This article tackles how precarity is framed diversely by secondary schoolteachers in a region of Northern Italy when referring to their own situations. A qualitative perspective shows the practical ambivalence of precarious subjectivations for contention. Some framings favor individualized perceptions of labor instability, while others assess collective causes and support informal mobilizations, peer support and teachers’ expertise. Under certain conditions, they favor limited-scale actions that can gain some cumulativeness.


Article à consulter ici

Lire aussi

926

Article de Yoann Morvan : « Les Juifs de France à l’épreuve des élections de 2024 »

Tumultes n°63-flyer

Article d’Omar Fassatoui : « De la judiciarisation du racisme en Tunisie. Avancées et limites »

art. Mattina RIPC_303_0053 définitif_Page_01

Article de Cesare Mattina : « Des pratiques ordinaires et pourtant fort dénoncées. Réflexions sur la dimension clientélaire des politiques publiques à partir du laboratoire marseillais »