LOPEZ PUYOL Emily

Functions

Postdoctoral researcher (Cités éducatives project)

Member of the coordinating committee of the RT35 "Sociologie des mondes associatifs" of the Association Française de Sociologie (French Sociology Association)

Member of the participatory research team (France, Canada, Brazil) working on the project "How to make schools the territory of a common culture", based in Fortaleza, Brazil.

Areas of research

Sociology of the voluntary sector

Sociology of education: educational inequalities, territorialisation of education policies, school support, mentoring.

The sociology of philanthropy

List of publications on HAL

Presentation at a conference

Camille Floderer, Emily Lopez Puyol, Magali Nonjon, Ariane Richard-Bossez. Governing associations to govern young people? The voluntary sector and the creation of 'good publics' for educational action in working-class neighbourhoods. Le gouvernement associatif des publics vulnérables, Raphaëlle PARIZET; Lucas FAURE, Mar 2024, Fontainebleau, France. ⟨hal-04705362⟩

Alice Pavie, Emily Lopez. Tutoring in favour of equal opportunities: behind the same framework, ambivalent alliances. International conference "Alliances" in the face of "new" educational issues in schools: issues, tensions and controversies", Mar 2021, Cergy, France. ⟨hal-03544696⟩

Report

Camille Floderer, Emily Lopez Puyol, Gaël Marsaud, Magali Nonjon, Ariane Richard-Bossez. The dynamics of partnerships in the Cités éducatives in Marseille (interim report). Cités éducatives (Marseille). 2023. ⟨hal-04704397⟩

Ariane Richard-Bossez, Renaud Cornand, Sofia Laiz Morera, Alice Pavie, Françoise Lorcerie, et al.. Crossing the ford. Le passage de la troisième à la seconde en REP+ : ce qu'en dit la recherche. [Research report] ADEF; Laboratoire d'économie et de sociologie du Travail (LEST); Lames, Cnrs, Aix Marseille Univ; IREMAM (institut de recherches et d'études sur le monde arabe et musulman - CNRS-Aix-Marseille Université); Telemme. 2021. ⟨hal-03409522⟩

Ariane Richard-Bossez, Renaud Cornand, Sofía Laíz Moreira, Alice Pavie, Françoise Lorcerie, et al.. Crossing the ford. Le passage de la troisième à la seconde en REP+ : ce qu'en disent les équipes éducatives. [LAMES; LEST; IDEF; TELEMME. 2021. ⟨hal-03409532⟩

Ariane Richard-Bossez, Renaud Cornand, Sofía Laíz Moreira, Alice Pavie, Françoise Lorcerie, et al.. Crossing the ford. Le passage de la troisième à la seconde en REP+ : ce qu'en disent les élèves. [Research report] ADEF; Laboratoire d'économie et de sociologie du travail (LEST); IREMAM (Institut de recherches et d'études sur le monde arabe et musulman - CNRS-Aix-Marseille Université); TELEMME. 2021. ⟨hal-03409538⟩

Other scientific publication

Agnès Aubry, Simone Di Cecco, Emily Lopez Puyol, Anouck Manez, Estelle Miramond, et al.. Call for papers "Who cashes in on free labour? Exploitation, membership and resistance in the voluntary sector". 2022. ⟨hal-03771318⟩

Article in a magazine

Emily Lopez Puyol, Christine Félix. When optimising is disenchanting. The effects of venture philanthropy on the engagement of civic service volunteers. Educational Research, 2022, 47, ⟨10.4000/ree.10603⟩. ⟨hal-04170703⟩

Florence Ihaddadene, Emily Lopez Puyol. The gender of general interest. Socio-économie du travail , 2022, Socio-économie du travail 2021 - 1, n° 9, 2021 - 1 (n° 9), pp.51-80. ⟨10.48611/isbn.978-2-406-12818-2.p.0051⟩. ⟨hal-03578734⟩

Ariane Richard-Bossez, Renaud Cornand, Caroline Hache, Françoise Lorcerie, Gwenaelle Audren, et al.. Accompagner la transition collège-lycée : les enseignements des parcours d'excellence en REP+. Les Cahiers d'Education & Devenir , 2020, 35/36. ⟨hal-03118780⟩